Een zeer goede stofschaar heb je nodig, ze zijn vrij prijzig maar ze zijn het waard. Zeker niet besparen op de prijs. Kai, prym, mediac zijn de betere merken. Een goede schaar herken je aan de bout die je kan regelen. En ze moet met 1 hand goed en vlot open gaan.

Bij het merk KAI heb je een ook een lichtere versie voor diegene die problemen hebben met kracht in de handen. (type: 7250SL) Rechtsboven op de foto.
Stofschaar (enkel en alleen gebruiken voor stof!):

Een borduurschaar heb je ook nodig, de punt is scherp om knoopsgaten te knippen:

Een klein naaischaartje is handig om draadjes af te knippen:


Een goede papierschaar is ook onmisbaar. Fiskars is een aanbevolen merk:


Een kartelschaar is goed voor het rafelen van de randen tegen te houden. Tegenwoordig wordt deze schaar minder gebruikt.
De applicatieschaar is geschikt voor het quilten en voor het maken van applicaties. Ook geschikt om draadjes mee af te knippen, dichtbij de stof. De schaar ligt plat op de stof en voorkomt dat je in de stof knipt.


Volg ons op:
“In een stille kamer en onder het zachte geluid van de naaimachine krijgt de geest opnieuw ademruimte.”
de naaimachine
Wie ben ik? Je kan hier meer info lezen over mezelf.
Recente items:
- Herfst-Winter kleuren 2026/2027De herfst/winterkleuren 2026-2027. Je kan het artikel hier lezen: klik hier Wat is het WGSN? WGSN staat voor Worth Global… Lees meer: Herfst-Winter kleuren 2026/2027
- Een volant maken (cirkelvorm)Beste lezer, bezoeker, Wat is een volant? Een volant is een sierstrook of een decoratieve strook aan een rok bijvoorbeeld.… Lees meer: Een volant maken (cirkelvorm)
- Vaktermen i.v.m. naaienBeste bezoeker, hier is een lijstje met vaktermen die verband houden met naaien: (deze lijst wordt nog verder aangevuld) Recente… Lees meer: Vaktermen i.v.m. naaien
Reacties van lezers:
Ik weet het, borstpunt ook eventueel verplaatsen, dit staat in de video. Helemaal op het laatste als opmerking.
Het is ook belangrijk om te weten of de buste hangt of niet voordat je FBA toepast.
Mijn naaimachine staat nu een tijdje stil maar je tips ga ik later lezen als ik weer aan de slag…
